کد مطلب:223648 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:221

شهر بیرجند و قاینات
حدود: بیرجند و قاینات محدود است از شمال بتربت حیدریه و گناباد از جنوب به زاهدان و كویر لوت از مشرق به افغانستان از مغرب به طبس و فردوس و كویر لوت.شهر بیرجند

شهر بیرجند بر روی تپه ی قرار گرفته و چون از قدیم بر سر راه تجارتی ایران و افغانستان و هندوستان بوده اهمیت تجارتی داشته و فاصله شهر مزبور تا تهران 1400 كیلومتر و تا زاهدان 466 كیلومتر و تا مشهد 498 كیلومتر می باشد. بیرجند از نقاط قدیمی ایران محسوب و در كتاب معجم البلدان و نزهة القلوب راجع بآن چنین نوشته شده: «بیرجند بكسر اول و فتح جیم از قرای قوهستان است [1] .

بیرجند قصبه ایست و در آن قصبه زغفران بسیار باشد و اندكی غله حاصل شود و چند موضع توابع دارد و در دیه های آن انگور و میوه ها باشد نزاری شاعر آن موضع است. [2] .

آبادی بیرجند از زمانی شروع شده كه خانواده امیر شوكت الملك علم در شهر مزبور سكونت كردند و مرحوم امیر شوكت الملك برای رواج فرهنگ بیرجند اقدامات جدی بعمل آورده و مخصوصا در لوله كشی آب شهر مزبور پیشقدم و با وقف نمودن قنات ملكی خود و وارد كردن لوله بهزینه شخصی شهر بیرجند سالها است كه لوله كشی شده و اهالی آب تمیز مصرف می نمایند و منبع تصفیه آب در بالای تپه مرتفعی در وسط شهر ساخته شده است.

در شهر فعلی بیرجند سه خیابان جدید ساخته شده و دو كوچه نسبتا وسیع دارد بقیه كوچه ها تنگ و پر پیچ و خم می باشد - در شهر بیرجند دو دبیرستان دو دانشسرا و یك مدرسه علوم قدیمه و 7 دبستان و 20 مكتب خانه دایر است و از حیث فرهنگ از سایر شهرهای استان نهم جلوتر می باشد - در شهر بیرجند یك بیمارستان 50 تختخوابی بنام بیمارستان علم از اول سال 1327 افتتاح شده و دارای آمبولانس و وسایل كافی می باشد.

از آثار قدیمه كه در شهر بیرجند موجود است آرامگاه حكیم ابوالمحامد مشهور به نزاری در جنوب شهر جنب آسایشگاه شهرداری كه سابقا قبرستان بوده واقع شده و مشارالیه از



[ صفحه 32]



علماء و دانشمندان معاصر شیخ سعدی بوده كه در قرن پنجم و ششم می زیسته است و یكی از خیابانهای شهر نیز بنام او موسوم گردیده است سایر ابنیه و مساجد چندان قدیمی نبوده و بیشتر آنها از دوره ی قاجاریه می باشد.

شهر بیرجند دارای 14761 نفر جمعیت است.


[1] معجم البلدان.

[2] نزهة القلوب صحه 144.